Formalności przy otwieraniu własnej pralni

Formalnych zezwoleń i koncesji przy zakładaniu pralniczego biznesu nie ma, ale nie oznacza to, że formalności w ogóle nie istnieją w tym procesie,  oczywiście są i to nawet dość spore, bo pralnia to usługi dość specyficzne, więc i ograniczenia mają taki charakter.

Po pierwsze trzeba wybrać formę prowadzenia działalności gospodarczej ( np. jakiś rodzaj spółki, czy zwykły wpis do ewidencji działalności gospodarczej ) , zarejestrować ją w stosownym dla miejsca zamieszkania urzędzie. Potem oczywiście wizyta w ZUS-e i obowiązkowe zgłoszenie do płatności, no i na deser Urząd Skarbowy, przede wszystkim NIP, zgłoszenie do VAT-u i ma się rozumieć wybór formy opodatkowania. Zostaje tylko Urząd Statystyczny, gdzie dostajemy tak zwany numer Regon i można zaczynać.

Teraz zaczynają się formalności dotyczące wyboru lokalu. Z racji tego, że maszyny pralnicze są bardzo ciężkie i że proces prania zarówno chemicznego jak i wodnego łączy się z wysokimi temperaturami oraz użyciem chemikaliów, lokal w którym ma się znajdować, musi spełniać określone warunki. Warunki te opisane są w polskim prawie, a konkretnie  w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 12 IV 2002 roku ( Dziennik Ustaw nr 75 pozycja 690) i z grubsza rzecz biorąc nakazują, aby pralnia chemiczna nie była mniejsza niż 50 metrów kwadratowych, a pralnia przemysłowa 90 m kwadratowych, a wysokość pomieszczeń musi mieć co najmniej 3,3 metra. Oprócz tego wymagany jest określony układ oraz wielkość pomieszczeń - socjalnych, sanitariatów i magazynku na chemikalia ( musi być zamykany!). Pomieszczenia na pralnię muszą mieć właściwą wentylację, chodzi nie tylko o zwykłą wentylację grawitacyjną, ale też wentylacje wymuszoną, no i dostateczną ilość mediów -  prąd, gaz, woda, kanalizacja. Instalacje, zwłaszcza instalacja elektryczna musi być specjalnie zaprojektowana i wykonana pod wymogi konkretnej pralni i oczywiście zatwierdzona formalnie i formalnie odebrana przez Zakład Energetyczny właściwy dla tego miejsca.

Trzeba też brać pod uwagę formalności związane z odbiorem przez Sanepid i Inspekcję Pracy. Wymogi formalne związane z BHP opisane są w kilku aktach prawnych, ale najbardziej kluczowe jest rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 27 IV 2000 roku w sprawie BHP ( Dziennik Ustaw nr 40 pozycja 469).
Jest też oczywiście cała ta udręka biurokratyczna związana z formalnościami administracyjnymi, podatkowymi, bankowymi, marketingowymi, ale pamiętajmy, że to poligon przed prawdziwą bitwą.

 

Powiązane artykuły

Kontakt
email : kontakt@koalicjacr.pl
O nas

Jesteśmy grupą specjalistów z branży pralniczej. Pragniemy podzielić się swoim doświadczeniem i udzielać porad innym. Zapraszamy do czytania.

Zaprzyjaźnione firmy